​Vaccination af hund - giv dyret et sundt og godt liv.

Hos Selskov Dyreklinik tilbyder vi et vaccinationsprogram skræddersyet til netop din hund for at give den de bedste forudsætninger for et sundt og godt liv.

Der ses meget sjældent reaktion på en vaccination af hund, men der kan forekomme lidt nedstemthed eller let hævelse i nakken på injektionsstedet.

Hævelsen forsvinder i løbet af et par dage. Allergiske reaktioner forekommer meget sjældent ved vaccination af hund.

Vaccination er altid kombineret med en fuld sundhedsundersøgelse af din hund.​

Med vaccination af hund beskytter du den mod følgende sygdomme:

Hundesyge forårsages af virus ( Canine Distember Virus). Hundesyge er en meget smitsom sygdom, som vi heldigvis ser meget sjældent i dag, da langt de fleste hunde er vaccinerede.

Sygdommen er ofte dødelig. Symptomerne starter med høj feber, lungebetændelse, flåd fra næsen og evt. kramper.

Leverbetændelse (Hepatitis) smitsom leverbetændelse forårsages af virus (Canine Adenovirus type 1). Dødelig sygdom med symptomer som høj feber, opkast, diarre, kramper.

Parvovirus diarre forårsages af virus (Canine Parvovirus) Giver vandig, blodig, stinkende diarre og opkast. Hvalpe kan dø meget pludseligt pga. hjertedegeneration.

Kennelhoste består af Parainfluenza virus og bakteriel infektion med Bordetella Bronchiseptica.

I samspil giver de to vira ”kennelhoste”, som ofte er en godartet lidelse med karakteristisk hoste i nogle uger, men kan dog udvikle sig til lungebetændelse.

Leptospirose forårsages af bakterier . Sygdommen spredes via muse- og rotteurin og kan give nyre- og leversvigt, feber, muskelømhed, manglende appetit og nedsat nyrefunktion. Sygdommen er en zoonose, dvs. den kan smitte til mennesker, der også kan dø af den.

​En basisvaccination af hund sker 2 gange med 3 – 4 ugers interval og igen efter 1 år.

Kernevaccinerne mod hundesyge, leverbetændelse og parvovirus gives derefter kun hvert 2. eller 3. år.

Tillægsvaccinerne mod leptospirose og kennelhoste gives hvert år, da immuniteten ikke holder længere mod disse sygdomme.

Desuden tilbyder vi vaccination mod:

Rabies virussygdom. Dødelig, kan også angribe mennesker. Vi har ikke rabies i Danmark, så det er kun nødvendigt at vaccinere mod rabies ved udlandsrejse, da mange lande har det som et krav.

Borrelia. Borreliabakteriene overføres ved flåtbid . Symptomer kan være feber, ledstivhed, ledbetændelse, haltheder mm. Man kan vaccinere hunde fra 12-ugers alderen, og der skal gives 2 basisvaccinationer med 3 ugers interval og derefter hvert år. Revaccinationen gives bedst minimum 1 måned før flåtsæsonen starter.

Herpes. Virusinfektion, der kan give dødfødte hvalpe og/eller hvalpe der dør i løbet af få dage. Vaccinerne gives til drægtige tæver og ved hver drægtighed. Må ikke gives samtidigt med andre vacciner.

Leishmania er en lille parasit (protozo) der overføres fra sandfluer/myg og især ses i Sydeuropa, Spanien, Portugal, Grækenland mfl. Symptomer er ofte hudforandringer, hårtab, knuder, forvoksede negle, hudbetændelse mm. Mennesker kan også smittes.

​Vaccination af hund mod Leishmania skal foretages 3 gange med 3 ugers interval inden rejse sydpå. Derefter årlig revaccination.

Bestil tid til vaccination af hund

Ønsker du at bestille tid til en vaccination af hund, eller har du spørgsmål, så kontakt os på telefon 48 26 11 00 eller send en mail til info@selskovdyreklinik.dk.