Vaccination af kat

-for et godt og sundt liv

​Vaccination af kat sker for at beskytte den og give den de bedste forudsætninger for et godt og sundt liv. Dette gøres ved at styrke kattens immunforsvar ved at danne antistoffer mod sygdomme. Hos Selskov Dyreklinik tilbyder vaccination af kat på vores særskilte katteklinik.

Vaccination er altid kombineret med en fuld sundhedsundersøgelse af din kat.

Forskellige typer vaccination

Vi tilbyder vaccination af kat for følgende sygdomme:

Kattesyge (Panlekopeni) er en alvorlig virussygdom, der kan ende dødeligt. Symptomerne er høj feber, diarre og opkast. Den smitter fra kat til kat ved kontakt med afføring..

Katteinfluenza virussygdom forårsaget af enten Calicivirus eller Herpesvirus. Det er en luftvejslidelse, der giver sekretion fra øjne og næse, feber, nysen, hoste, evt. sår på tungen, halthed mm. Katte kan blive kronisksyge med udbrud ind imellem. Sygdommen smitter fra kat til kat, men også gennem mennesker, genstande og luften

Leukæmi er en alvorlig virussygdom, der i nogle områder i landet er et stort problem . Smitter gennem bid, slikken, foder og vandskåle mm. Giver blodmangel og leukæmi og er dødelig.

ClamydiaEn bakteriesygdom som kan give øjenbetændelse og forkølelse. Smitter ved direkte kontakt. Ses især hvor der er mange katte. Kræver ikke altid behandling og går i nogle tilfælde over af sig selv.

Kernevaccinerne mod kattesyge og katteinfluenza gives som 2 basisvaccinationer med 3 ugers interval og derefter en gang årligt.

I nogle områder anbefales det at give tillægsvaccine mod Leukæmi, og i Katterier kan det tillige være en fordel at vaccinere mod Clamydia hvert år.​

Rabiesvirussygdom, der er dødelig, og kan også angribe mennesker. Vi har ikke Rabies i Danmark, så det er kun nødvendigt at vaccinere mod Rabies ved udlandsrejse, da mange lande har det som et krav ved indrejse.

Kontakt os for mere information om vaccination af kat

Skal du have en vaccination af kat, eller har du spørgsmål så kontakt os på telefon 48 26 11 00 eller send os en mail på info@selskovdyreklinik.dk.​